شناخت رنگ ها
مطالب روز دنیای اینترنت
شناخت رنگ ها
4 / 11 / 1395 ساعت 12:29 AM | بازدید : 124 | نویسنده : saw | ( نظرات )

شناخت رنگ ها

سه رنگ اصلی در مواد رنگی عبارتند از:زرد و قرمز و آبی که از ترکیبشان رنگ خاکستری تیره بوجود می آید

برای به نظم در آوردن رنگ ها آنها را روی دایره به ترتیب طول موجشان قرار می دهند

در دایره رنگهای روبروی هم قرار گرفته را مکمل هم می گویند و هر رنگی فقط یک رنگ مکمل دارد.بعنوان مثال:مکمل رنگ زرد بنفش است که از ترکیب دو رنگ دیگر یعنی آبی و قرمز بدست می آید و یا رنگ قرمز که مکمل آن سبز است که از ترکیب آبی و زرد بدست می آید.

اگر به رنگی سفید اضافه کنیم باید به مکمل آن سیاه اضافه کنیم تا حالت مکمل بودن خود را حفظ کند و اگر به رنگی مقداری از مکمل آن اضافه کنیم باید به مکمل هم از آن رنگ اضافه کنیم تا حالت مکمل بودن آن ها حفظ شود .

خاصیت رنگ های مکمل اینست که اگر کنار هم قرار گیرند,  موجب زنده شدن همدیگر می شوند  و اگر با هم مخلوط شوند همدیگر را خنثی کرده و رنگ خاکستری تیره ای را بوجود می آورند .

چهره ی حقیقی و بدل رنگ

رنگ ها همیشه چهره حقیقی خود را نشان نمی دهند و تحت تاثیر رنگ های مجاور به گونه ای غیر از آنچه هستند دیده می شوند . مثلا رنگ خاکستری در زمینه زرد چهره ی حقیقی خود را از دست می دهد و به رنگ خاکستری متمایل به بنفش بدل می شود. همین خاکستری در زمینه قرمز متمایل به سبز می گردد.پیدایش چنین حالتی را پدیده ای به اسم پس تصویر یا پس انگاره می دانند.هر گاه به قطعه ای رنگ روی زمینه سفید به اندازه کافی خیره شویم پس از مدتی قطعه رنگ دیگری که مکمل قطعه رنگ قبلی است مشاهده می شود.این قطعه رنگ اخیر را که وجود خارجی ندارد پس تصویر یا پس انگاره می نامند.رنگها فقط هنگامی چهره واقعی خود را نشان می دهند که در کنار رنگ های همانگ خود قرار گرفته باشند رنگ ها وقتی چهره حقیقی خود را نشان می دهند دارای حالتی آرام هستند.ولی وقتی با چهره ای بدل ظاهر می شوند حالتی فرار و پر تحرک و نا سازگار به خود می گیرند.

هماهنگی رنگ ها

نظر هر کسی در مورد هماهنگی با دیگری فرق دارد .بعضی ها می گویند رنگ های هم خانواده و یا رنگ هایی که از نظر روشنایی با هم نزدیک هستند و اختلاف زیادی با هم ندارند در واقع معیار آن ها از هماهنگی مطلوب بودن و مطلوب نبودن است.چنین قضاوت هایی حاصل حدسیات است و اصلاْ جنبه علمی ندارد . هماهنگی حاصل توازن و تعادل نیرو هاست هر گاه برای مدتی به رنگی خیره شویم و و سپس چشم خود را ببندیم مکمل آن رنگ در نظرمان ظاهر خواهد شد.درر واقع چشم با این عمل خود می خواهد ایجاد تعادل کند.ولی با نگاه کردن به رنگ خاکستری متوسط پس از مدتی باز هم خاکستری متوسط در نظرمان ظاهر خواهد شد و این نشان می دهد که خاکستری متوسط در خور شرایط متعادل مورد نیاز حس بینایی ماست.این خاکستری از مخلوط سیاه و سفید و یا دو رنگ مکمل و یا چند رنگ که رنگ های اصلی زرد قرمز و آبی را به نسبت های مناسب داشته باشند بوجود می آید. پس دو یا چند رنگ که از اختلاط آنها خاکستری بوجود می آید هماهنگ هستند و اگر مخلوط چند رنگ ایجاد رنگ خاکستری نکند آنها با هم هماهنگ نیستند. ولی در عوض دارای حالتی هیجان آور و برانگیزنده خواهند بود . با این حساب بسیاری از آثار هنری جهان بلحاظ ترکیب رنگ هماهنگ نیستند.که البته این عدم هماهنگی در رنگ ها دلیلی برای وارد کردن نقد بر آنها نیست و چه بسا این ترکیبات بطور عمدی صورت گرفته تا خالق اثر بوسیله آنها در ذهن بیننده مفهوم ناسازگاری را ایجاد کند.شما نیز می توانید در پوشیدن لباس از این روش استفاده کنید.

 

 

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبلیغات
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان

سامان وب

و آدرس

 http://www.sawman.loxblog.com

لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1099
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 11
:: تعداد اعضا : 5

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 12104
:: باردید دیروز : 111
:: بازدید هفته : 14105
:: بازدید ماه : 67629
:: بازدید سال : 1775908
:: بازدید کلی : 197755052