حدیث هایی در مورد امام
مطالب روز دنیای اینترنت
حدیث هایی در مورد امام
4 / 11 / 1395 ساعت 1:7 PM | بازدید : 189 | نویسنده : saw | ( نظرات )

 



ویژگی های امام

1- حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: خداوند هفت گروه را در ظلّ رحمت خود جای می دهد روزی که سایه ای جز سایه ی او نیست، اول زمامداران دادگر و دوم جوانانی که در عبادت خداوند پرورش یافته باشند.

منبع: تفسیر مجمع البیان، ج2،،ص285

2- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: وقتی امام اراده می کند چیزی را بداند خداوند او را به آن چیز آگاه می سازد.

منبع: کافی1،ص25

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) در موقعیکه با لشکریانش به جنگ جمل می رفت در یکی از منازل نزدیک بصره بنام ذی فار فرود آمدند. عبدالله بن عباس می گوید بر آن حضرت وارد شدم دیدم نشسته و کفش پاره ی خود را وصله می زند، به من فرمودند: قیمت این لنگه ی نعلین چقدر است؟ عرض کردم: ارزشی ندارد. فرمودند: به خدا قسم این نعلین در نظر من محبوبتر از فرمانروایی و حکومت بر شما است مگر آنکه بتوانم در پرتو آن اقامه عدل و حقی نمایم با آنکه باطل و بیدادی را براندازم.

منبع: نهج البلاغه،خطبه ی 33

4- فضل بن شاذان از حضرت رضا (علیه السّلام) شنیده است که فرمودند: هیچ طائفه و ملتی را نمی یابم که به زندگی ادامه داده و پایدار مانده باشند مگر به وجود رئیس و سرپرستی که ضروریات مادی و معنوی آنان از ناحیه ی او تأمین شده باشد.

منبع: بحار، ج3،ص108

5- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: امام مایه ی عزت مومنین است.

منبع: تحف العقول، ص438

ضرورت امامت پس از پیامبران الهی

6- رسول گرامی اسلام، در میان شما مردم جانشینانی برگزید که تمام پیامبران گذشته برای امت های خود برگزیدند؛ زیرا آنها هرگز انسان ها را سرگردان رها نکردند و بدن معرفی راهی روشن و نشانه های استوار، از میان مردم نرفتند(1).

(1)   : اشاره به حکومت تئوکراسی Theocracy (حکومت مذهبی)

منبع: نهج البلاغه، خطبه 1

7- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: امام پاک شده ی از گناهان است.

منبع: مسند،ج1،ص98

8- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: اگر زمین، یک لحظه، از حجت الهی (امام) خالی شود، ساکنان خودش را فرو می برد.

منبع: مسند،ج1،ص88

9- حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرموده اند: برای اتمام حجت خداوند بر بندگانش، باید امامی وجود داشته باشد تا خداوند شناخته شود.

منبع: مسند،ج1،ص89

10- حضرت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: یاد خداوند عزوجل عبادت است، یاد من هم عبادت است، یاد علی هم عبادت است، و یاد امامان از نسل او نیز عبادت است.

منبع : الاختصاص ٢۴۴

امام شناسی شرط اسلام

11- رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: هر کس بمیرد در حالی که امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است.( مرگ جاهلیت یعنی بدون دین؛ مانند کسانی که در زمان کفر می زیسته اند.)

منبع: بحار، ج89، ص 23؛ اصول کافی،ج1،ص439

مرگ عارفانه

12- حضرت امام محمدباقر(علیه السّلام) فرمودند:

کسی که بمیرد و امام نداشته باشد، مرگ او مرگ جاهلیت است و کسی که بمیرد و امام خود را شناخته باشد، مانند کسی است که همراه قائم و در خیمه ی او باشد.

منبع: بحار، ج52، ص 142

شرط ایمان

13- حضرت امام محمدباقر(علیه السّلام) فرمودند: بنده خدا مومن نیست: مگر این که خدا و رسولش و همه ی امامان و امام زمانش را بشناسد و در تمام امور به امام زمانش رجوع کند و تسلیم او باشد.

منبع: کافی،ج1،ص 255

همچون مجاهدان

14- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: هرگاه کسی از شما بمیرد در حالی که به امامت اعتقاد داشته باشد، مانند کسی است که با شمشیر در راه خدا جهاد کرده باشد.

منبع: بحار، ج۹۲، ص۵۲

پاداش شهیدان

15- حضرت امام صادق(علیه السّلام) فرمودند: کسی که نسبت به امر امامت شناخت داشته باشد و بیش از ظهور قائم بمیرد، پاداش کسی را دارد که در رکاب حضرت شهید شده است.

منبع: بحار، ج ۵۲، ص ۱۳۱

بشارت باد

16- حضرت امام صادق(علیه السّلام) فرمودند: طولانی ترین زمانی که یکی از شما از دینی که داشته (اعتقاد به امامت) خوشحال می شود و لذت می برد هنگام مردن است، که نعمت ها و الطاف خداوند را می بیند و او را به بهشت بشارت می دهند و از تمام خوف ها در امان می شود و می داند و یقین کند که او بر حق بوده و مخالفان (غیرشیعه) او باطل و نگون بخت هستند. پس بشارت باد شما را، بشارت باد شما را!

منبع: بحار،ج142،ص52

یکی از دو نفر

17- حضرت امام صادق(علیه السّلام) فرمودند: اگر روی زمین جز دو نفر باقی نماند، بدون شک یکی از آن دو، امام و حجت خدا است (زیرا زمین هرگز از حجّت خدا خال نمی شود).

منبع: بحار، ج23،ص22

تجدید عهد با امام (علیه السلام)

18- حضرت امام محمدباقر(علیه السّلام) فرمودند: علت اینکه مردم مأمور شدند به حج بیایند و گرد سنگ های کعبه طواف کنند این است که پس از اعمال حج به مدینه نزد ما بیایند و به ما اعلام ولایت کنند و نیز آمادگی خود را برای یاری رساندن ما اعلام کنند. ( در عصر حضور امام، لازم بود که حاجی ها پس از انجام اعمال حج به مدینه سفر کنند و به محضر امام برسند و ضمن تجدید بیعت با امام، مسائل و احکام خود را بپرسند و رابطه ی خویش را با حجت خدا تجدید و تقویت نمایند.)

منبع: کافی، ج4،ص549

از علی تا مهدی

19- رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: امامان پس ازمن دوازده نفر هستند؛ اوٌل آنها علی بن ابی طالب(علیه السّلام) و آخرآنهاقائم(علیه السّلام) است.

منبع: کمال الدینِ ،ص 259

20- رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است.

منبع: الغدیر، علامه ی امینی، ج10،ص359، به نقل از بزرگان اهل سنت مانند تفتازانی در کتاب شرح مقاصد، ج2،ص257

معرفی امام در مراسم دعوت خویشان

21- حدود سه سال از بعثت گذشته بود که این فرمان از جانب خداوند برای پیامبر آمد: « خویشان نزدیک خود را انذار کن.»1 برای انجام این دستور، رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) چهل نفر از بزرگان بنی هاشم را دعوت کرد و درباره ی اسلام با آنان سخن گفت و در پایان به آنان فرمودند: کدام یک از شما مرا در این راه کمک می دهد تا برادر من، وصّی من و خلیفه ی من در میان شما باشد؟

همه ی مهمانان سکوت کردند. در میان سکوت آنان که به پیروزی و گسترش دین پیامبر امیدی نداشتند، علی بن ابی طالب (علیه السّلام) که در آن زمان نوجوانی بیش نبود، برخاست و گفت: « من یار و یاور تو خواهم بود، ای رسول خدا!»

درخواست پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) سه بار مطرح شد و هربار همه سکوت کردند و تنها علی (علیه السّلام) قاطعانه اعلام آمادگی و وفاداری کرد. پس از آن، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) دست ایشان را در دست گرفت، بیعت ایشان را پذیرفت و به مهمانان فرمود: « همانا این، برادر من، وصیّ من و جانشین من در میان شما خواهد بود.»2

(1): شعراء214

(2): تاریخ طبری، ج2،ص62 و63 و کنزالعمال،ج6،ص397 و تاریخ پیامبر اسلام از دکتر محمد آیتی؛ برای مطالعه ی کامل داستان، به کتاب سلام بر خورشید از سید علی اکبر حسینی، ج1،ص171

22- جابر بن عبدالله انصاری  به پیامبر گفت: « یا رسول الله، ما خدا و رسول او را شناخته ایم. لازم است « اولوالامر» را هم بشناسیم.» رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: « ای جابر، آنان جانشینان من و امامان بعد از من اند. نخستین آنان علی بن ابی طالب است و سپس به ترتیب: حسن بن علی، حسین بن علی، علی بن الحسین، محمد بن علی – که در تورات به «باقر» معروف است – و تو در هنگام پیری او را خواهی دید و هر وقت او را دیدی، سلام مرا به او برسان. پس از محمد بن علی نیز به ترتیب، جعفر بن محمد، موسی بن جعفر، علی بن موسی، محمد بن علی، علی بن محمد، حسین بن علی و پس از ایشان فرزندش می باشد که هم نام و هم کنیه ی من است. اوست که از نظر مردم پنهان می شود و غیبت او طولانی می گردد تا آنجا که فقط افرادی که ایمان راسخ دارند، بر عقیده ی به او باقی می مانند.

منبع: کفایة الاثر، چاپ قدیم، ص 8 و ینابیع المودة،ص 494 و اثبات الهداة،ج3،ص123

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبلیغات
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان

سامان وب

و آدرس

 http://www.sawman.loxblog.com

لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1099
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 11
:: تعداد اعضا : 5

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1225
:: باردید دیروز : 111
:: بازدید هفته : 1426
:: بازدید ماه : 67550
:: بازدید سال : 1775829
:: بازدید کلی : 197754973