شب های قدر و لحظات نابش
مطالب روز دنیای اینترنت
شب های قدر و لحظات نابش
1 / 4 / 1397 ساعت 1:57 PM | بازدید : 67 | نویسنده : saw | ( نظرات )

شب های قدر و لحظات نابش                  

 دکتراسدالله افشار

 شب های قدر ماه مبارک رمضان در آئین و مکتب والای اسلام از اهمیت ویژه ای برخورداراست. طبق روایات شیعه، یکی از شب های نوزدهم یا بیست و یکم و به احتمال زیادتر، بیست و سوم ماه مبارک رمضان، شب قدراست . یکی از دلائل مهم اهمیت این شب ها ، براساس نخستین آیه سوره مبارکه قدر؛ نزول دفعی قرآن کریم به سینه مبارک حضرت محمد(ص) است. این شب های با عظمت آن چنان مقام و مرتبه ای را در نزد ذات حق تعالی دارد  که در همین سوره مبارکه قدر می فرماید: «وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ: چه می دانی که شب قدر چه شبی است؟» این عبارت قرآنی در حقیقت هم درک اهمیت این شب ها را بیان نموده و هم متذکرآن است که نمی توان آن شب ها را در قالب واژه ها و الفاظ گنجاند و توصیف کرد. درباب شب های قدر، نکاتی وجود دارد که به برخی از آن ها، درذیل اشاراتی خواهیم داشت:

1- ارزش هرشب قدر برتر از ارزش هزارماه بیان شده است؛ و با محاسبه عقل حساب گر هزارماه برابراست با حدود 8دهه ازعمرانسان یعنی نزدیک به هشتاد سال عمرطبیعی بشر. درحقیقت مفهوم این پیام آن است که؛ هرشب قدر با ارزش تر از عبادت و حیات عمر یک انسان است.

2- طبق آموزه های دین مبین اسلام؛ مقدرات یک سال بشردر محضر مبارک امام عصر (عج ا....) درشب های قدررقم خورده و به تأئید وجود مقدسش می رسد. انسان با انتخاب راه و اعمالش نقش مهمی در تقدیر خود ایفا می نماید. اگر درمسیرغیرالهی گام بردارد  و به دنبال شقاوت باشد پرونده اش سیاه و نابودی خود را امضا کرده است؛ اما اگر درمسیرالهی حرکت کند و درپی سعادت باشد پرونده اش سفید، درخشان و نورانی بوده وتقدیر خوشی برای خود رقم زده و نام نیک خود را برای همیشه و تا ابد جاودانه ساخته است.

3- شب های قدراز بهترین شب هایی است که انسان می تواند برای تزکیه نفس و سیر و سلوک الهی گام بردارد.  برای رسیدن به این سیر و سلوک: توجّه داشتن و غافل نبودن مهم است، احیاء و شب زنده داری توصیه شده است، توجه به حضرت حق باشد،  به نماز، قرائت قرآن و ادعیه اهمیت داده شود، ازگناه و محرمات الهی پرهیزشود، توبه( ازحق ا... و حق الناس) و استغفار سفارش شده است، به دعا، راز و نیاز با معبود توجه شود، توسّل به اولیای الهی وائمه هدی«علیهم السّلام» سفارش اکید گردیده است.

4- در شب های قدر؛ نوای خوش رحمت بیکران الهی به گوش می رسد، ملائکه به زمین آمده بال هایشان را فرش زیر پاانسان های شب قدررمضانی نموده و ملکوتی شدن آن ها را که این گونه عاشقی و دلبری کرده  و با تمام نیاز و سوز وگداز اما با عطش و عشق به درگاه خدای بی نیاز آمده اند، شادباش می گویند.

5- شب های قدرماه مبارک رمضان، شب های؛ قداست نفس، تزکیه روح، امید، دعا، هنگامه عشق، اوج اذکارآسمانی، شکوه اجابت دعاها، لحظات طلایی مغفرت ها وعفوها و بخشش ها، ذکر صلوات برمحمد وآل محمد(ص)، زمان خودآزمایی صداقت وایمان خود، بازشدن درب های بهشت و رضوان و بسته شدن درب های جهنم ودوزخ برروی مردمان است.

دریک کلام شب های قدر رمضان؛ از شب های روحانی و معنوی با برکت و رحمت و غفران الهی است که آن را با تمام وجود حس می کنیم  ودر می یابیم؛ خداوند در همه لحظاتش جاری است. باید این شب ها را قدردانست و از لحظات نابش که سپهری می گردد بهره مند تا از چمشه سار جوشان آن خود را سیراب نماییم.

 

                           سه شنبه: 15 / 3 / 1397- 20 ماه مبارک رمضان 1439- 5 ژوئن 2018



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبلیغات
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان

سامان وب

و آدرس

 http://www.sawman.loxblog.com

لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1099
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 11
:: تعداد اعضا : 5

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1296
:: باردید دیروز : 111
:: بازدید هفته : 1497
:: بازدید ماه : 67621
:: بازدید سال : 1775900
:: بازدید کلی : 197755044